Protestantse Kerk in Nederland
www.hervormdaarlanderveen.nl

Kerkenraad Kerkenraad

Verantwoording  Kerkenraad

Vanuit hun verantwoordelijkheid voor de kerkdiensten zijn de ambtsdragers volgens een rooster of onderlinge afspraak aanwezig bij de kerkdiensten. De ouderling van dienst legt door middel van een handdruk aan het begin van de kerkdienst de verantwoordelijkheid voor de dienst in handen van de predikant. Aan het einde van de kerkdienst neemt de kerkenraad eveneens door middel van een handdruk van dezelfde ouderling de verantwoordelijkheid weer over. Kerkenraadsleden zijn aanwezig bij alle kerkdiensten, Doop, Huwelijk en Begrafenisdiensten.De scriba is verantwoordelijk  de notulen van kerkenraadsvergaderingen, stelt de besluitenlijst op en verzorgt de inkomende en uitgaande stukken.
De jeugdouderling is door de kerkenraad aangesteld ten behoeve van de zorg voor de jeugd van de gemeente. Hij/Zij begeleidt het jeugd en jongerenwerk als voorzitter van de het jeugdwerkoverleg en via persoonlijke contacten en aanwezigheid bij activiteiten.

Kerkzegel

Het werk van de ouderling. hij bezoekt met regelmatig gemeenteleden ouderen maar ook jongeren In bepaalde gevallen helpt of vervangt hij de predikant in het pastoraat.
Twee kerkenraadsleden worden afgevaardigd naar de vergadering van de classis.
 De predikant met de scriba,ouderling,diaken en kerkrentmeester vormen samen het moderamen (dagelijks bestuur) van de kerkenraad.
 Zij bereiden onder andere de kerkenraadsvergaderingen voor die ongeveer tien maal per jaar met de voltallige kerkenraad worden gehouden.
Daarnaast de consistorie vergaderingen met alle ouderlingen de pastoraalmedewerker en de predikant

ochtenddienst
datum en tijdstip 21-04-2024 om 10:00 uur